مطالعه تطبیقی نقش زن درآثار نقاشی قاجار و نقاشان معاصر

پایان نامه
  • دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
  • نویسنده بیان گلاوی
  • استاد راهنما منیژه صحی
  • سال انتشار 1393
چکیده

چکیده پایان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده): بازنمایی زن در آثار هنری به عنوان یکی از قدیمی ترین سوژه ها در همه اعصار مورد توجه و اهمیت بوده است و این بیانگر توجه جامعه به زن و جایگاه زن بوده که در هر دوره ای بنا به مقتضیات زمانه خود متغییر بوده است. پژوهش حاضر به منظور بررسی نقش زن در آثار نقاشی دوره قاجار و نقاشان معاصر و نحوه باز نمایی زن در آثار این دوره صورت گرفته است و به چگونگی بازنمایی تصویر زن در دوره های قاجار و معاصر اشاره دارد. هدف از این تحقیق، اشاره به تفاوتها و تشابهات در انتخاب تصویر زن در نقاشی های دوره قاجار و نقاشان معاصر و چگونگی نحوه بازنمایی زن در آثار این دو دوره است. بدین منظور برای بررسی و مطالعات این تحقیق از روش تطبیقی - تحلیلی استفاده شده است و گرد آوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای و میدانی از طریق مشاهده آثار می باشد . نتایج بدست آمده از این تحقیق نشان می دهد که معیار بازنمایی تصویر زن در هر دوره متأثر از شرایط تاریخی، اجتماعی و سیاسی و اعتقادات و دین حاکم آن دوره بوده است و تعاریف زیبایی در دو دوره مورد نظر تفاوت هایی چشم گیری با هم دارند.

منابع مشابه

نقش نقاشان زن، در احیا و حفظ سنت نگارگری در نقاشی معاصر ایران (در دهه 50 تا 80)

علیرغم گسترش همه‌جانبۀ مبانی هنرهای تجسمی مدرن، و انبوه سبک­ ها و تکنیک‌های مختلفی که به سرعت در دنیا منتشر می‌شوند، نگارگری ایرانی، چه به صورت بالفعل و چه به صورت بالقوه کارکردهای بصری و بیانی فراوانی یافته ‌است. با حضور پر شمار زنان به عنوان نقاش در تاریخ هنر ایران در دوران معاصر، نقاشان زن ایرانی، علاوه بر کاربست روش‌ها و تکنیک‌های غربی، در به کارگیری برخی شگردهای تصویری این گنجینه بصری در ن...

متن کامل

مقایسه تطبیقی گلستان هنر با مناقب هنروران ( بخش نقاشی و نقاشان)

تمامی پژوهشگرانی که در سده حاضر تالیفاتی در زمینه هنرهای تصویری ایران داشته‌اند از دو کتابِ تاریخی «گلستان هنر»، نوشته قاضی میراحمد منشی قمی و «مناقب هنروران» اثر مصطفی عالی افندی که در زمانی نزدیک به هم تالیف شده‌اند بهره‌ها برده و لزوماً ارجاعات بسیاری به آنها داشته‌اند این دو نسخه مهم یکی در ایران عصر صفوی و دیگری در سرزمین عثمانی به رشته تحریر درآمده است. نوشتار حاضر می‌کوشد پس از معرفی کتاب‌...

متن کامل

تحلیلی بر بازنمایی زن در نقاشی معاصر ایران

هدف این مقاله مقایسه‌ی بازنمایی تصویر زن در نقاشی زنان و مردان معاصر ایران است. این کار با استفاده از الگوی جانشینی در تحلیل نشانه‌شناختی و ساخت پرسش‌نامه‌ی تقابل‌های معنایی در مقایسه‌ی نقاشی زنان و مردان انجام می‌شود. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که تصویر زن در نقاشی مردان دارای نظام نشانه‌های توصیفی، شمایلی و کلیشه‌ای از زن آرمانی است، اما نقاشان زن نگاه تبیینی، غیر کلیشه‌ای و تفسیری به ویژگی‌...

متن کامل

مطالعه تطبیقی شاخصه های صوری نقاشی قاجار با چند نگاره از شاهنامه عمادالکتّاب

The Qajar paintings can be categorized into two main periods: the first period, initiated at the beginning of the reign of Fath-Ali Shah and continued until the reign of Naser al-din Shah. It focuses on the combination of ornamental and Persian painting forms with the achievements of naturalist art such as perspective principle and its important feature is the total domination of Persian art. I...

متن کامل

بررسی تطبیقی تاثیر عکاسی بر نقاشی قاجار و نقاشی معاصر ایران در دهه 80

عکاسی با جنبه های مختلفی که در اختیار هنرمند نقاش قرار داد توانست به یکی از ابزارهای مهم نقاشان تبدیل شود. هنرمندان در دوره های گذشته بسته به نیاز خود از این جنبه های عکاسی برای بهبود و رشد آثار هنری خود استفاده کند تا دوره معاصر (1960 به بعد)و در سبک هایی چون هایپر رئالیسم، که هنرمند می کوشد جهانی بسازد مانند عکس، جهانی از دید لنز. در دنیای معاصر به دلیل پیدایش رسانه تلفیقی(اینتر مدیا) آثاری ...

15 صفحه اول

بررسی آثار و احوال نقاشان زن ایران(صفویه و قاجار)

شناسایی، معرفی و بررسی آثار هنری زنان نقاش در دوره های صفویه و قاجار به عنوان دوره های تاثیرگذار تاریخ هنر ایران، می تواند بخشی از تاریخ فرهنگی ایران را روشن سازد. پژوهش حاضر با هدف معرفی زنان نقاش دو دوره صفویه و قاجار و مقایسه این دو دوره شکل گرفته است و در این راستا به بررسی ویژگی های آثار نقاشان هر دوره نیز می پردازد. محور اصلی این پژوهش پاسخ به این پرسش است که در این دو دوره تاریخی چه زنا...

15 صفحه اول

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023